W dniach 17 – 24 stycznia 2015 roku w hallu auli Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego można było obejrzeć interesujące ikony. Na wystawie zaprezentowane zostały prace studentów studiów podyplomowych Uniwersytetu Opolskiego kierunku „Ikonopisarstwo. Studium chrześcijańskiego Wschodu.” Jako, że i ja byłam studentką tego kierunku, także moje prace zostały tam zaprezentowane.
Termin wystawy został wybrany nieprzypadkowo – przypadał na czas trwania Tygodnia Ekumenicznego.
Najwięcej oglądających zgromadziło się w hallu auli Uniwersytetu Opolskiego w sobotę 24 stycznia o godzinie 14.00 na uroczystym finisażu i towarzyszącym mu sympozjum ekumenicznym. We wprowadzeniu ks. dr hab. Dariusz Klejnowski – Różycki, inicjator i kierownik ikonopisarskich studiów podyplomowych, a także rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej, opowiedział gościom o prezentowanych na wystawie ikonach, zwracając uwagę na najważniejsze aspekty przedstawień ikonograficznych oraz pracy ikonopisarzy.
Sporą i bardzo atrakcyjną część wystawy stanowiły duże prace o wymiarach 100 x 135 cm. To ikony dyplomowe napisane zbiorowo przez kilkuosobowe zespoły studentów. Rozpoczęły one powstawanie cyklu przedstawiającego Dwanaście Świąt Prawosławnych. W kalendarzu liturgicznym cerkwi prawosławnej, oprócz najważniejszego święta Zmartwychwstania Pańskiego, jest dwanaście ważnych świąt, z których każde ma swoje tradycyjne, ikonograficzne przedstawienie.
Studenci napisali sześć ikon z cyklu tych dwunastu: Narodzenie Bogarodzicy, Wprowadzenie Bogarodzicy do świątyni, Wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, Wniebowstąpienie Pana Jezusa, Zaśnięcie Bogarodzicy oraz Podwyższenie Krzyża Świętego. Dodatkowo na wystawie w ramach tego cyklu znalazły się powstałe w Śląskiej Szkole Ikonograficznej: Zesłanie Ducha Świętego oraz Chrzest Pański.
Ja byłam w zespole malującym ikonę Podwyższenia Krzyża Świętego. Nasza grupka ikonopisarska składała się z czterech osób. Każdy z nas dostał zadanie namalowania określonych elementów tej ikony. Mnie przypadło zadanie wykonania sześciu postaci znajdujących się z lewej strony: św. Heleny cesarzowej z towarzyszącymi jej dwiema kobietami oraz znajdującymi się nad nimi mniejszymi postaciami dwóch diakonów i starca. Sześć postaci to było to spore wyzwanie, a wykonanie wzorów na szatach cesarzowej wymagało wielkiej uwagi i precyzji. Trudnym zadaniem było też utrzymanie się w określonej tonacji kolorystycznej, tak by elementy namalowane przeze mnie dobrze się komponowały z elementami namalowanymi przez inne osoby. Nasza praca nad tą ikoną trwała przez cały semestr.
Drugą część wystawy stanowiły ikony tworzone indywidualnie przez studentów. Część z nich to ikony przedstawiające Chrystusa Pantokratora. Przyjęło się, że pierwszą ikoną, jaką się w życiu pisze jest Chrystus Pantokrator. Ponieważ część osób na tych podyplomowych studiach rozpoczęła swoją przygodę z pisaniem ikon, ich zadaniem było stworzenie właśnie wizerunku Pantokratora. Osoby, które Pantokratora malowały już wcześniej mogły wybrać inną ikonę. Były ikony przedstawiające Matkę Bożą, świętych, proroków, a także ikony wielopostaciowe.
Na wystawie zaprezentowałam swoje trzy ikony: Świętą Teresę od Dzieciątka Jezus oraz ikonę Matki Bożej Kazańskiej i ikonę Boga Ojca. Święta Teresa jest moją ikoną dyplomową. Napisałam ją według własnego projektu tzn. sama wykonałam projekt – rysunek, nazywany podlinnikiem. Zostaławykonana na desce o wymiarach 35 x 45 cm, nimb pozłociłam techniką na pulment złotem 24,75ct.
Na finisażu był czas na podziwianie ikon, fotografowanie, wspólne pamiątkowe zdjęcia. Zjawili się też przedstawiciele lokalnych mediów: Gościa Niedzielnego oraz Radia DOXA. Pani redaktor Anna Kwaśnicka z Gościa Niedzielnego poprosiła mnie o kilka słów na temat studiów ikonopisarskich.
Po finisażu wszyscy zostali zaproszeni do auli na drugą część uroczystości. Tam ks. dr hab. Dariusz Klejnowski – Różycki dokończył wykład o prezentowanych ikonach. W ramach sympozjum ekumenicznego wysłuchaliśmy następnie wykładu ks. prof. dra hab. Piotra Jaskóły „Ekumeniczny wymiar ikony”.
Ks. mgr Wojciech Lippa wystąpił z wykładem „Recepcja ikony współcześnie”, któremu towarzyszyła multimedialna prezentacja, ukazująca interesujące przykłady dzieł związanych z tematem.